Alla inlägg under juli 2008

Av Karin - 16 juli 2008 11:35


Solen skiner och det blåser en ganska frisk vind! Vilket gjorde att vi, doggsen o jag, tog den långa rundan i skogen imorse.

Jag tycker  att det är skönt att gå ensam med doggsen, jag rensar hjärnan då. Visst det är trevligt med sällskap men ibland är det nästan så att man behöver gå för sig själv och filosofera.


Idag när jag gick i mina egna tankar kom jag på att det finns ju för farao gamla stenbrott i skogarna där vi går, som numera är vattenfyllda.

Det var en riktig industri här för mer än 100 år sedan, de bröt i huvudsak kalksten och skiffer.

Vid dessa brott har jag varit med min far, när jag var barn, tidigt på våren och fångat mygglarver till akvariefiskarna.

När jag hade mina labradorer så var jag där ofta och tränade vattenapportering  med dem.

Samtidigt så har de varit såna där ställen som man inte ville att våra barn skulle hitta till och få för sig att "leka" där. Kanske därför jag förskjutit dem i mina tankar.


Vi tog en sväng förbi där idag dock, doggsen o jag. Kom på att det måste vara 15 - 20 år sedan jag var där sist men jag hittade dit.

De ligger ganska väl gömda i skogen.

Nu är ju inte mina doggs några vana simmare så jag tog det lite lugnt idag.

Det finns liksom ingen strandkant utan det blir bråddjupt direkt!!!

Basta gick i lite försiktigt och tog några simtag medans Fixa plumsa i och doppa näsan o hela huvvet och tyckte att det räckte ...........


Det blir till att åka till sjön med dem så de får simträna innan de kan bada i brottet där vi var idag. Men tänk att jag har badmöjligheter för doggsen cirka 2 km hemifrån!!!!!

Hur faaan kunde jag glömma det ............

Av Karin - 15 juli 2008 08:55


Det är ganska mulet men det regnar inte, än, det blåser lite dock och tempen ligger på cirkus 15 grader, alltså perfekt walkingväder.

Vi ska alldeles strax dra en skogsrunda.


Dagen i övrigt ska nog tillägnas en del inhandlade av nödvändigheter så som mat. Vi har kommit lite i otakt med vår ordinarie shoppingdag men vi försöker rucka tillbaka den så gott det går. Jag ska även inhandla lite jord för att ha till min kära pellisar oxo. Jag MÅSTE bara pilla lite med pellisarna nu annars så förgås de ..........

Det blir lunch ute idag, få se vad vi hittar på för något gott.


På em ska jag försöka avsluta Fixas tovutredning. Vi har lite granna kvar på magen, det är ju den känsligaste delen på kroppen. Hon är en liten piplisa så fort kammen fastnar det minsta lilla, så det gäller att ta det försiktigt med henne. Annars så är hon så tålmodig, törs knappt räkna tiden som jag haft henne på trimbordet de senaste dagarna, men ändå så sitter/ligger hon där så snällt.


Jag har tänkt i flera dagar nu att åka till en sjö här i närheten och bada doggsen. Det är ingen officiell badplats så hundar är helt ok där. Den enda eller STORA nackdelen är att de blir så skitiga där när de går ur badet. Få se om jag kanske kan gå i själv en bit och bära dem över den skitiga delen. 

Är det dåligt väder så kanske det är tomt på den off.badplatsen och doggsen får sandstrand istället ............


Nu är det dags för skogen!!

Av Karin - 14 juli 2008 20:43


Den 14:e juli har alltid haft en speciell betydelse för mig och min familj.

Dagens namnsdag är Folke och det hette min far och varje år så firades denna dag med jordgubbstårta!!!! Alltid !!

Nu hade vi en mor som var en riktig matmor förr, som lagade mat, bakade, syltade och saftade, skötte hem, man och fyra barn. Plus att hon var med i vår handelsträdgård och jobbade emellanåt. Hur människan hann med allt begriper jag inte !!!????

Det var tider det, som aldrig kommer tillbaka .....


Den här tiden på året så tog hon reda på en massa bär och det var förmodligen på det viset Folke-tårtan kom till en gång.

Massa jordgubbar ...... jag gör en tårta .......åsså är det Folkes namnsdag!!!! ...... det får bli en Folke-tårta.


Min namnsdag den 2 augusti, Karin firades ofta med hallontårta. Men den fick aldrig riktigt samma genomslag som fars tårta ............



Av Karin - 13 juli 2008 14:55


Lagom varmt, solen skiner mestadels, det blåser lite och jag reder ut tovor på min ena Lagotto.

Vi har klarat av fyra ben och nästan en sida på bålen nu. Det började ömma i nacke och axlar på matte och Fixa började skruva på sig på trimbordet så vi tog en fikapaus. Jag har hållt på sedan kl 11 med avbrott för en enkel lunch.

Jag jobbar med ett utredningsbalsam, kammar av olika slag, kardor oxo av olika slag och sax. Jag försöker reda ut så "helt" som det bara går och jag måste nog säga att balsamet ger mycket hjälp. Spraya på tovan, massera och låt vara en stund, efter det så går det förvånansvärt smidigt att reda och kamma ut.


Husse är ute på egna äventyr idag. Han hjälper en kompis, en annan radiot, med att hämta nån slags antenn eller mast någonstans i Sverige.


Själv ska jag avsluta min tovutredning snart och sätta mig för att läsa ut boken jag läser .........

Cu



Av Karin - 12 juli 2008 10:41


Sol idag igen ........

Det är mycket moln runt omkring men övervägande sol!!!!

Vi har precis kommit tillbaka från vår morgonrunda i skogen. Träffade vår granne, kravodlaren, han har satt stängsel runt sina odlingar nu i ett försök att hålla vildsvinen borta. Vi ser spår efter dem i skogen, överallt numera.


Gårdagen förflöt ganska lugnt, efter lite jobb hos Lars så bjöd han på lunch på Lilla Indien. En liten mysig restaurang med supergod mat!!!

Mätta och förnöjda for vi hem och fikade och bara tog det lugnt.

Jag läser och läser ...........


Idag ska vi besöka våra vänner som var med oss till Italien. De har nämligen satt sina planer i verket och börjat bygga sin altan. Vi ska dit och kolla och kanske kan Lars få lite inspiration, jag har redan så det räcker.

Jag drömmer om min altan varje gång jag går ut på baksidan .............


Nu ska det plockas ur diskmaskin och lite annat nödvändigt, en vattningsrunda i växthuset och sedan blir det nog lästajm.

Jag har lite lagottotovor kvar att reda ut oxo ...........


Cu 

Av Karin - 11 juli 2008 09:15


Jo det är Bastas födelsedag !!!! Hurra hurra hurra ........

3 år fyller hon idag, Bastan. Det får vi fira med ett rejält märgben.

Jag glömde ta upp dem ur frysen igår så de får tina tills på em.


Idag ska det faras in till La stada. Jag ska göra skatt- och momsdeklarationen åt Lars, skatteverket tar minsann inte semester.

Solen skiner idag med men det ska bli sämre väder är det sagt. Det är mycket moln runt omkring här men som sagt än så länge skiner så solen.

Nähäpp, mina promenadmedvetna hundar påminner mig för fullt just nu att det är DAGS!!!!

Ut i skogen ska vi gå .......... 


Av Karin - 10 juli 2008 22:39


 ......ännu en fin dag till ända, lagom varmt och sol!!!

Vi har sköna dagar, sover tills vi vaknar av oss själva, promenixar med doggsen, äter och fikar, sitter i skuggan och läser ............

Idag kom min bror med familj på em. De var på hemväg till Timrå och hade stannat till hos mor och passade på att få en fika här hos oss.

Töserna fick leka av sig lite här i trädgården innan de satte sig i bilen för den långa resan hem.


Nu ska jag lägga mig och läsa, läser Stieg Larssons Millenium-serie och den är så bra så det går knappt att lägga ifrån sig boken .......


Gnattis

Av Karin - 9 juli 2008 15:25


Jag har varit nere hos mor och hälsat på. Tänkte se hur det är med henne och vad läkaren sa om hennes tillstånd efter "olyckan" härom natten.

Läkaren hade tydligen fått sig en rejäl "tjottablängare" av mor när han försökte undersöka hennes höft. Men utifrån hennes allmäntillstånd så kunde han väl inte tro att det var någon större fara med henne.

Personalen på hennes boende sa att hon är ungefär lika förbannad som vanligt .............


Mot mig är hon alltid så glad och kramig. Hon pratar en massa, men det finns inte ett uns vettigt eller något som helst begripligt i det hon säger.

Fast idag berättade hon på sitt sätt om att läkaren varit där och att hon slog till honom.


Det är för sorgligt ..........

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards