Alla inlägg den 9 juli 2007

Av Karin - 9 juli 2007 12:11


Så har vi då badat, shamponerat och gjort en rejäl pälsutredning! Idag tog det BARA en timma, Basta var ganska tovfri m a o.

Jag använde inget balsam idag, så nu ska det bli spännande att se hur pälsen blir när den torkat.

Igår var hon ute i regnet och blev rejält blöt och JISSES vilken päls hon fick!! Jag ska fylla min sprayflaska med regnvatten för framtida behov hihihihi det kan ju vara bra att ha inför kommande utställningar.



Varje gång jag gör detta kommer jag osökt att tänka på de stackars människor som köper en Lagotto i tron på "hunden som inte fäller".


Det händer nästan varje gång när man är på utställningar att det kommer fram folk och frågar: "Är det en Lagotto, den som inte fäller???"

De har då läst i en bok att man klipper ner dem 2 ggr/ år och "toppar" lite däremellan.

BULLSHIT !!!!!!!


Jag skulle vilja se den Lagotto som sköts på det viset. Det borde i det närmaste bli djurplågeri!!

Ska väl i ärlighetens namn säga att jag oxo läst om detta men Bastas uppfödare upplyste mig i god tid hur man sköter en Lagotto-päls. Så när det bildas tovor och "pälskakor" så var det ingen överraskning.

Sedan ska vi inte glömma att dessa hundar släpper/fäller visst sin päls men inte så att den ligger i drivor på golvet.  Det är den man får reda ut och kamma bort!!! 



Nu är ju alla hundar individer men min Lagotto, Basta, badas med tillhörande pälsutredning och klipps var fjärde vecka, ungefär. Det blir alltså summa summarum c:a 12 ggr/år, minst!!!!!!!


Åsså ska jag skaffa en "hårboll" till  *ASG*  det blir alltså 24 ggr/ år som det ska klippas och kammas.


Basta är väldigt snäll på trimbordet, hon har aldrig varit svår att handskas med överhuvudtaget. Det förekommer t o m att hon lägger sig ner medans jag kammar och fixar. Helt avslappnad.


Just nu sover hon i sin biabädd, "gamla Bettan" är tbx.






Av Karin - 9 juli 2007 08:12


 och jag har semester !!!!!

Smén väckte mig med frukosten klar på bordet. Finfint!!


När jag mornat mig här vid datan ska vi ta doggsen på en skogsrunda, Basta och jag gör nog en dubbel. Dvs vi går 4 km en gång till!!!

Jag brukar göra så ibland för gamhunden Zamba orkar inte så långa prommisar längre.


Det regnar inte ÄN men det ser hotfullt ut. Kanske bäst att dra ut innan det börjar igen .......



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards